Význam mastných kyselin pro organismus

Esenciální mastné kyseliny
Působení:
- imunita
- snížení cholesterolu
- ochrana srdce

Věděli jste že?
Poměr mezi omega 6 a omega 3 mastnými kyselinami by měl být v lidském organismu maximálně 5:1.

Výživový poradce

Kyseliny ze skupiny polynenasycených, tedy kyselina linolová (LA) a kyselina alfa-linolenová (ALA) jsou nazývány esenciálními mastnými kyselinami. Slovo „esenciální“ znamená hlavní, důležitý, podstatný. Tyto kyseliny JSOU skutečně pro lidský organismus podstatné. Hrají roli v klíčových biologických procesech našeho těla, podporují zdravý růst a fungování buněk. Vysoký obsah omega 3 mastných kyselin organismu prospěje z hlediska lepší imunity, snížení hladiny cholesterolu v krvi a krevního tlaku, zvýšení ochrany srdce a cév a tedy snížení rizika srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Dokonce se uvádí, že omega 3 mastné kyseliny chrání před rozvinutím psychických nemocí, například před depresí a schizofrenií.

Organismus umí s esenciálními mastnými kyselinami různě „manipulovat“ – rozkládat je, převádět na jiné kyseliny. Zajímavé ale je, že si je neumí sám vytvořit. Esenciální mastné kyseliny můžeme přijímat pouze ze stravy. Jen některé druhy potravin ale mohou organismu požehnání v podobě esenciálních mastných kyselin dopřát. Které to jsou? Dříve, než se dostaneme k dalším praktickým poznatkům ohledně esenciálních mastných kyselin, pojďme si je nejdříve kategorizovat a najít jejich zařazení v rámci širší skupiny, tedy mastných kyselin obecně.

Kategorie mastných kyselin

Mastné kyseliny se podílí na tvorbě mnoha biologicky důležitých látek, například lipidů, patřícím k nejvydatnějším zdrojům energie pro lidský organismus. Dělí se na dva druhy – nasycené a nenasycené (kdo má opravdu dobrou paměť, ten si možná vzpomene z hodin chemie, že nasycené mastné kyseliny neobsahují ve svém řetězci žádnou dvojnou vazbu). Nenasycené mastné kyseliny dělíme do dvou nejvýznamnějších skupin – omega 3 mastné kyseliny a omega 6 mastné kyseliny.

Omega 3 mastné kyseliny:
ALA – kyselina alfa-linolenová
DHA – kyselina dokosahexaenová
EPA – kyselina eikosapentaenová

Omega 6 mastné kyseliny:
LA – kyselina linolenová
AA – kyselina arachidonová

Právě ty kyseliny, které jsou uvedeny jako první, tedy kyselina alfa-linolenová a kyselina linolenová, jsou esenciální mastné kyseliny. Jsou to ty kyseliny, které lidské tělo musí přijímat z potravy. Ostatní kyseliny (dokosahexaenová, arachidonová...) si už organismus z esenciálních mastných kyselin vytvoří.

Omega 3 mastné kyseliny

S přijímáním omega 6 mastných kyselin není až takový problém – těch je v naší běžné stravě dostatek. Omega 3 mastné kyseliny jsou pro nás výrazně vzácnější. Podle odborníků zabývajících se výživou by měl být poměr mezi omega 6 mastnými kyselinami a omega 3 mastnými kyselinami nejvíce 5:1. I toto malé zastoupení omega 3 mastných kyselin je ale těžké získat, obzvláště pro obyvatele České republiky. Asi vás nemusíme přesvědčovat, že stravovací návyky středoevropanů nejsou právě na nejlepší úrovni. V jídle, jež přijímáme, je velký obsah tuků a bílkovin, ale esenciální mastné kyseliny, především tedy omega 3 mastné kyseliny, se tam objevují jen zřídkakdy. Kde hledat omega 3 mastné kyseliny? Především v rybách – lososi, makrely, herinci, pstruzi. Ryby jsou velmi důležitým zdrojem, nejen omega 3 mastných kyselin, ale i mnoha vitamínů, proto bývá uváděno, že by se ryby měly jíst dvakrát týdně. Další přínosné potraviny jsou ořechy - hlavně vlašské ořechy, dále sója, řepkový olej a některé obiloviny.

Omega 3 kapsle

Není-li možno přijímat omega 3 mastné kyseliny ve stravě, mohou pomoci doplňky stravy. Mají lékovou formu, ale jsou nazývány funkčními potravinami. Dodávají totiž tělu vitamíny, minerální látky a stopové prvky a především vzácné omega 3 mastné kyseliny. Řeč je o omega 3 kapslích. Kvalitní omega 3 kapsle nejsou žádným průmyslovým výrobkem. Jsou vytvořeny z těch potravin, jež mají omega 3 mastných kyselin dostatek, tedy především z rybího oleje. Je třeba ale vybírat uvážlivě. Nabídka omega 3 kapslí je široká, ale jen některé výrobky jsou „poctivé“. Levné omega 3 kapsle na svém obalu uvádějí obsah EPA a DHA kyselin, často ale opomíjejí udat jejich přesnou koncentraci. A ta právě bývá často tak nízká, že množství těchto omega 3 kyselin je pro organismus takřka bezvýznamné.

Najděte si poradce na výživu a mastné kyseliny a zkonzultujte s ním použití vhodných doplňků stravy.